• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Svea Bolån erfarenheter?

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 576
Mottagna reaktioner
7 012
Poäng
4 807
Verkar som att Svea har börjat med Bolån, och det utan krav att man måste ha hela lånet hos dem.
Man kan låna upp till 85% av bostadens värde eller upp till 8 miljoner. Individuell ränta, snittränta just nu 5,26%
Betalningsanmärkning kan accepteras.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

degish

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
297
Mottagna reaktioner
121
Poäng
307
Intressant ang. utan krav att ha hela lånet hos dom. Hur funkar det? Inte för att jag är intresserad av en bolåneränta på över 5%, men om det inte finns fler banker som har detta så går det inte ihop att dela upp bolånet? Eller finns det andra aktörer som det går att splitta lånet?
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 372
Mottagna reaktioner
13 453
Poäng
8 917
Bolån för alla lägen i livet

Boränta från 3,95 %.
Hos oss kan du bolåna till ett nyköp men också för att investera i bostaden du redan bor i. Vårt bolån finns i två varianter, ett för dig som köper nytt och ett tilläggslån för dig som vill låna upp på din befintliga bostad. Välj det som passar dig bäst.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 576
Mottagna reaktioner
7 012
Poäng
4 807
Intressant ang. utan krav att ha hela lånet hos dom. Hur funkar det? Inte för att jag är intresserad av en bolåneränta på över 5%, men om det inte finns fler banker som har detta så går det inte ihop att dela upp bolånet? Eller finns det andra aktörer som det går att splitta lånet?
”Vi ställer inga krav på att du måste ha hela lånet hos oss. Du kan enkelt komplettera med ett tilläggslån hos oss och behålla din nuvarande bank.”
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 576
Mottagna reaktioner
7 012
Poäng
4 807
Ang räntan, vi fick erbjudande hem och där stod det att snitträntan var 5,26 ”just nu”. Men man får räkna med att Svea räntemässigt kommer att ligga närmare Bluestep än de traditionella bankerna, speciellt om man har lite sämre förutsättningar. Så inget billigt bolån?
 

Gea

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
15 Juli 2022
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
”Vi ställer inga krav på att du måste ha hela lånet hos oss. Du kan enkelt komplettera med ett tilläggslån hos oss och behålla din nuvarande bank.”
Hej
jag ser att tråden är av äldre dato men kanske det finns svar att hämta ändå.
vi håller på att hitta lösning där person x ska försöka köpa ut person y från gemensam bostad. Person x är egenföretagare och vanliga banken godkänner inte hela lånet på bara person x pga just att vara egenföretagare. Därför är det aktuellt att söka hjälp hos alternativa banker.
min undran är utöver erfarenheter med Svea och marginalen som jag har frågat om i annan tråd - om Sveas tilläggslån skulle fungera. Om person x får låna det vanliga banken nu vill godkänna på inkomsten från företaget (den är stabil sen många år) kunde man då ta resten av det nödvändiga (det blir under 85% av bostadens värde) som tilläggslån? Utan att vanliga banken bråkar om det?
hoppas någon vet och kan hjälpa med erfarenheter…

ha en fin kväll
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 576
Mottagna reaktioner
7 012
Poäng
4 807
Hej
jag ser att tråden är av äldre dato men kanske det finns svar att hämta ändå.
vi håller på att hitta lösning där person x ska försöka köpa ut person y från gemensam bostad. Person x är egenföretagare och vanliga banken godkänner inte hela lånet på bara person x pga just att vara egenföretagare. Därför är det aktuellt att söka hjälp hos alternativa banker.
min undran är utöver erfarenheter med Svea och marginalen som jag har frågat om i annan tråd - om Sveas tilläggslån skulle fungera. Om person x får låna det vanliga banken nu vill godkänna på inkomsten från företaget (den är stabil sen många år) kunde man då ta resten av det nödvändiga (det blir under 85% av bostadens värde) som tilläggslån? Utan att vanliga banken bråkar om det?
hoppas någon vet och kan hjälpa med erfarenheter…

ha en fin kväll
Hur mkt får person x låna fr "vanliga" banken? Hur mkt blir det kvar att låna fr nån annan bank?
 

Gea

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
15 Juli 2022
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Hur mkt får person x låna fr "vanliga" banken? Hur mkt blir det kvar att låna fr nån annan bank?
Jag är inte säker men det får vi kolla. Jag misstänker huset är värt runt 2,5-2,7 och person kanske kan låna 1-1,2 av vanlig bank. För att köpa ut person y behövs lån på mellan 1,8-2,0. Så stora lånet är i vanliga banken men tilläggslånet är ju ganska stort men kommer inte upp i de 85% av bostadens värde.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp